Ypatinga festivalio 2019 m. „Klaipėdos muzikos pavasaris“ premjera – pirmą kartą Klaipėdoje buvo atlikta opera vaikams ir visai šeimai „Kaulo senis ant geležinio kalno“! Jos autorius – pripažinta lietuvių muzikos asmenybė Bronius Kutavičius. Premjerą rengė gausus atlikėjų būrys  – Klaipėdos kamerinis orkestras (meno vadovas Mindaugas Bačkus), Klaipėdos choras „Aukuras“ (meno vadovas Alfonsas Vildžiūnas), solistai Evelina Šimelionė, Gytis Šimelionis, Rasa Ulteravičiūtė, Klaipėdos Vydūno gimnazijos 6–7 klasių moksleivių vokalinis ansamblis (vadovė Ingrida Bertulienė). Operos dirigentas –  Egidijus Kaveckas, režisierė – Birutė Mar. 

Autentiškas ir tikras B. Kutavičiaus muzikos pasaulis artimas tiek suaugusiems klausytojams, jaučiantiems ryšį su senąja tautos kultūra, tiek vaikams. Jis yra kaip pasaka, vos apčiuopiamas ir kartu sklidinas tolyn nešančios pajautos. Išoriškai B. Kutavičiaus kūryba yra paprasta, kad vaikas galėtų aprėpti, bet tas paprastumas talpus kaip ilgai gludinta liaudies tradicija. Jo muzikai būdingas vizualumas, teatriškumas bei rituališkumas, apgaubiantis klausytojus ir įtraukiantis juos į muzikinį vyksmą. Kompozitorius yra laikomas lietuviškojo minimalizmo pradininku.

B. Kutavičiaus opera „Kaulo senis ant geležinio kalno“ parašyta pagal poeto Sigito Gedos libretą. Tai stilizuota pasaka, kurios veikėjai  Žvirblis su Pele, Sakalas, Žmogus, trys Senutės, Sakalo seserys, Mergelė gulbė, Žmogaus sūnus, Kaulo senis ir kiti. Kūrinys yra nedidelės apimties, orientuotas į vaikų klausymo galimybes. Festivalyje išgirdome naują operos versiją, kurią atlikso profesionalūs atlikėjai  – kamerinis orkestras ir mišrus choras. Svarbi kūrybinė užduotis  patikėta ir gimnazijos mokinių ansambliui, kuriam teko ne tik dainuoti, bet ir vaidinti.

Pastatymui vadovavo režisierė Birutė Mar, prieš porą metų rengusi šį kūrinį Zalcburgo teatre, kurį dirigavo Mirga Gražinytė-Tyla, atsisveikindama su meno vadovės pareigomis. Tiek Zalcburgo, tiek Klaipėdos scenos vaizdu ir atlikėjų kostiumais rūpinosi dailininkė-scenografė Indrė Pačėsaitė. Operą vizualiai papildė ir Karolio Bratkausko vaizdo projekcijos.

Birutė Mar – žinoma Lietuvos menininkė, žavinti savo emocionalia kūryba teatre ir literatūroje. Įkūnijusi aktorinius vaidmenis garsių režisierių spektakliuose, vėliau ji pasirinko savarankišką teatro-literatūros-muzikos kūrybinę kryptį. Ypatingo dėmesio sulaukia jos monospektakliai, įvertinti tarptautinių festivalių apdovanojimais, pristatyti įvairiuose pasaulio kampeliuose.

Muzikinę operos dalį scenoje valdė dirigentas Egidijus Kaveckas, kuris choro dirigavimo mokėsi Klaipėdos S. Šimkaus konservatorijoje ir yra puikiai vertinamas šios specialybės atstovas. Egidijus pernai festivalyje „Permainų muzika“ dirigavo B. Kutavičiaus oratoriją „Paskutinės pagonių apeigos“. Šiemet jis ėmesi diriguoti ir operas. Neseniai Vilnius City Opera pastatytoje G. Puccini operoje „Toska“ jis buvo dirigento Gintaro Rinkevičiaus asistentas.

Archajiško ir šiuolaikinio pasaulio susidūrimas, dermė ir dialogas lėmė operos „Kaulo senis ant geležinio kalno“ režisūrinius ir muzikinius sprendimus. 

Kompozitorius Bronius Kutavičius
Teksto autorius Sigitas Geda
Klaipėdos kamerinis orkestras
Meno vadovas Mindaugas Bačkus  
Klaipėdos choras „Aukuras“
Meno vadovas Alfonsas Vildžiūnas
Dirigentas Egidijus Kaveckas
Solistai ir aktoriai: Rasa Ulteravičiūtė, Evelina Šimelionė, Gytis Šimelionis
Dalyvauja: Klaipėdos Vydūno gimnazijos 6-7 klasių mokinių vokalinis ansamblis
(vadovė Ingrida Bertulienė)
Režisierė Birutė Mar
Dailininkė-scenografė Indrė Pačėsaitė
Vaizdo projekcijų dailininkas Karolis Bratkauskas

Naujienlaiškio prenumerata